Dec 29, 2010

MARI MASAK TELUR BERSAMA CHEF ZARIF

gua memang suka memasak. tapi gua bukanlah jenis yang lembut or bahasa sopannya, jenis 'donut' oke. tak semestinya kalau laki tu suka memasak, dia jenis yang macam tu. haha, ape gua merepek nih. gua takde la power sangat masak2 nih. setakat masak resepi orang bujang tu boleh la. kadang2, kalau gua bosan takde benda nak buat kat rumah, gua selalu jugak lepak kat dapur and masak ape2 yg patut. oke resepi gua kali ni SCRAMBLE EGG atau orang melayu panggil TELUR PECAH. heh. 


1) First sekali pecahkan telur. pukul sampai sebati. tapi make sure before tu basuh dulu. sebab telur kan keluar drpd bontot ayam. takkan korang nak makan sisa-sisa taik ayam tu kan. :p
 


2) Then, panaskan kuali. takkan nak masak dalam kuali yang sejuk kan. memang tak jadi la telur korang. * kuali mahal kott. mane nak dapat? dah la hitam nak mampus. cam bontot terbakar. haha. :p


3) Pastu, tuang la minyak. takkan nak masak pakai air plak. hehe. gua selalu pakai minyak jagung sebab kolestrol kurang. kalau nak yang lagi berkhasiat, pakai minyak zaitun. tapi minyak zaitun mahal sangat. pakai minyak masak biasa pun takpe. tapi make sure less kolestrol. untuk kesihatan korang jugak.


4) Then, masukkan telur yang dah dipukul sebati tadi ke dalam kuali yang tengah panas. tapi hati-hati. minyak yang ade dalam kuali tu, mybe akan terpecik kat tangan korang. safety first oke :p


5) Then, kacau telur tu sampai betul masak. pastu pecah-pecahkan telur tu. name pun telur pecah kan. heh.korang boleh letak bahan perisa untuk sedapkan lagi telur korang. selalu gua pakai sos cili. tapi time tu, sos cili kat rumah gua habis. so, pakai garam pun oke jugak. :)



 6) Lepas dah siap proses menggoreng, hidangkan telur korang kat atas pinggan dan boleh dimakan dengan roti or nasi or ape je makanan yang sesuai dengannya. gua takde masa nak hias. sebab tu telur gua nampak macam pelik sket. tapi janji boleh makan sudah. haha.


p/s: tu la resepi favourite gua dan boleh cakap gua ni pro la jugak dalam masak-masak telur nih. family gua pun terliur bila makan telur gua. haha. try la kat rumah. pasti menjilat jari dan menjilat daki punya. haha. chill :)

2 comments:

wana_love said...

ahahahaha msak telur je pun kan. hehe:D

zarif shuhai said...

haha. oke la tuu. bujang punya. heh. tu je yg expert. nnti masak laen, x jadi plak. :p

hak cipta terpelihara.zarifsonickdotblogspot.