Dec 26, 2010

KOLEJ

Kalau nak citer pasal kolej ni, memang ade benda yg aku tak puas hati. Oke. Kat uitm penang ni ade lima kolej kediaman. ZAMRUD, BAIDURI, KRISTAL campur dua kolej yang baru bukak , NILAM ngan INTAN. Yang aku nak citer ni pasal Kolej Kristal. Kolej Kristal pun baru jugak. Ade la dalam setengah tahun. Kat situ Kristal la kolej yang paling mewah kalau nak banding dengan kolej-kolej yg laen. Bilik besar. Toilet ade kat dalam. Siap ade living hall lagi. Memang puas hati kalau dok situ. Kira cam duduk kat rumah laa.

Asalnya Kolej Kristal ni student laki yang duduk. Aku pun duduk situ mase sem satu. Yang aku tak puas hati sebab masuk sem dua, student pompuan pulak yang dapat dok situ. What the hell? Aku bukannya ape. Rase cam tak adil la for student boys. Aku ingat lagi bila mula-mula aku jejakkan kaki kat Kristal nih. Bersepah gila. Almari takde. Yang ade time tu just tilam and meja belajar je. Tu pun tak tersusun. So, kitorang yang dok Kristal time tu kena la kemas-kemas rumah, susun meja, sapu lantai and mop skali. Kitorang tidur kat atas tilam je time tu. Baju pun gantung mana-mana je coz almari takde kan. Dah macam rumah setinggan dah aku tengok.

 Fyi, Kolej Kristal masa tu baru je siap construction and time kitorang masuk tu, tu la hari uitm handover kolej tu. Korang mesti pernah tengok bangunan yang tengah under construction kan. So, korang boleh agak tak macam mana rupa Kolej Kristal time tu. Seksa jugak la kitorang nak mengemas time tu. Habuk, pasir, batu-batu bersepah kat dalam bilik. After dua bulan lebih, baru kitorang dapat almari. Pergh. Lama siot. Tapi takpe. Kitorang sabar je. Dah la kitorang yang kena angkat almari tu masuk bilik. Berat nak mampos. Nak tercabut tulang belakang aku time angkat tuh. Bila nak abis sem satu, baru rase lengkap bilik kitorang. Bayangkanlah berapa lama tuh.

Yang aku tak puas hati, pompuan dengan senang lenang je boleh ‘check in’ kat Kristal. Dah la laki yang setengah mampos mengemas dulu. Pastu bila dah perfect semua, pompuan pulak yang dapat. What the f? Aku memang tak puas hati gila! Mane boleh dorang buat macam ni. Pompuan best la. Masuk camtu je. Takyah nak mengemas, buang pasir-pasir and batu-batu hasil construction dulu. Takyah nak susah payah nak angkat almari yang berat cam anak gajah tu. Masuk2, dah perfect da bilik. Padahal laki yang penat cam babi nak jadikan bilik tu perfect. Dorang cam pergunakan laki je nak buat benda-benda bodoh tu. Pastu bila dah sempurna, senang-senang hati mak bapak je bagi pompuan duduk. Memang aku tak puas hati sial. Rase nak mencarut je. TAK ADIL! Huh.

Laki just dapat sisa-sisa kolej yang pompuan duduk dulu yang aku pun tak tau macam mana rupa dia kat dalam tu. Tapi takpe la. Nak buat macam mana. Dah nasib laki memang malang. Just kena jadi cleaner Kolej Kristal je. Aku rase laki dok situ dulu pun sebab dorang nak suh laki kemas habis-habis dulu kot. Memang mempergunakan lelaki dowh. So, kepada student-student pompuan, jagalah Kolej Kristal tu baik-baik. Korang bukan tau macam mana susah laki nak completekan bilik tu dulu. Korang just tau dok senang lenang and goyang kaki je. Aku nak marah-marah pun takde guna. Nasi dah jadi bubur. Ade ubi ade batas. Bia la. Aku redha je. Semoga berbahagia la korang. -_-‘’







p/s:  antara beberapa gambar Kolej Kristal yg sempat aku capture. kepada student2 lelaki, kita just boleh berangan je la nak dok Kristal lagi. huu~

3 comments:

DYC said...

kalo awk sedar, bilangan siswa first mase awk dan saya masuk dlm uitm... saya same part ngan awk.. bilangan siswa lebih byk dari siswi shngga LS yg dipenuhi ngan siswa shaja. kolej siswa yg lengkap mase tu, hanya zamrud. awk rase kalo uitm tunggu sampai kristal lengkap, awk smua nak merempat kat mne? uitm pun xexpect bilangan pelajar baru msuk 3000 lebih sem tersbut. bersyukur la kristal sempat siap. jgn tau merungut je. ade sbb uitm buat kolej kristal jd kolej siswi. nak siswi merungut cam awk, xaci kolej siswa dlm kampus ade 3, kolej siswi ade 1 je? kalo nak dibandingkan, keadaan siswi ag truk, okay. skunk, bgla chance kat siswi duk kristal. mana tau, sem lain, kristal siswa dduk pulak. even kolej zamrud boleh jadi kolej siswi kalo uitm nak. smua keptusan boleh diubah. jd, kalo xtaw the real story behind everythg what had happen, baik akur sahaja. saya pasti uitmpp berterima kasih kpada smua pnghuni kristal yg mnolong mngangkat brg ke kolj kristal.

zarif shuhai said...

awak, saya bukan nak merungut. bukan nak condemn sape2. saya just nak luahkan je ape yg saya rase. saya oke je la. saya mintak maaf kalau ade kecikkan hati sape2. saya takde niat pun. saya mintak maaf lagi skali.

aku bdk zmrud said...

aku ni pun budak uitm penang, aku x biase r panggil saye awak ni, sorry r kasau skit... aku pn sem 1 dapat kristal & aku tau kristal tu hak milik lelaki masuk je sem 2 siswi yg dapat, aku dpt kolej zamrud je, xpe la bersyukur... aku ade gk dgr budak2 siswa yg masuk time tu teringin nk duduk kolej kristal & diorang pn kalau di ceritakan mcm mane dlm tu mmg diorang x dpt bayangkn sbb x penah jejak... x kesian ke kt diorang tu??? ... aku pn dlm hati ckp je la xpe la myb bagi siswi rasa sbb delima (kira kembar kristal) time tu tgh buat kn... tp mase aku sem 4 ni, delima tu dh bukak, tp peliknye apesal kristal siswi delima pu siswi x ke nth pape namenye tuh!!! aku bkn merungut, aku x kesah dpt zmrud ke baiduri ke aku bersyukur, tp aku kesian kn budak2 yg x penah merasa kt kristal tuh!!! sian diorang... aku ade kwn siswi dok kristal ni, yg aku x puas hati siswi yg ade dpt delima x bersyukur langsung, mengada2 nk mohon kristal, weh piiiiiiiiiiiiirah ptt bersyukur la, sepatutnya hakmilik siswi tu ha baiduri skali tau, bersyukr la sikit, dh dpt delima menggedik kate nk kristal, kalau nk lg dekat, kolej paling strategik dekat dgn library, BKBA, LP semua, tu ha amik baiduri tu baru ko tau,betapa indahnye kolej spesis baiduri dan zamrud... siswi yg x bersyukur ni kene bg pengajaran sikit rase kolej lama baru die sedar, baru die bersyukur sikit dapat delima tu, kalau x suka delima tu bagi kt siswa pn lg baik, siswa ni reti la jugak nk bersyukur...

hak cipta terpelihara.zarifsonickdotblogspot.